Employee demotivation — causes and prevention

Authors

  • Wioleta Mikołajczewska Wydział Nauk Społecznych, Gdańska Szkoła Wyższa

DOI:

https://doi.org/10.24426/zngsw.v21i4.188

Keywords:

employee motivation, demotivation, reasons for demotivation

Abstract

The most important resources of an organization lie in its employees with their knowledge, skills, and motives that drive them in their work. Therefore, the maintenance of harmony in employee motivation is so important, so that it does not disturb the work and does not cause a decrease in the efficiency of the organization. The goal of the article is to show the issue of employee demotivation, as this term is often found in subject literature. Also, the recognition of the core reasons for demotivation is presented, as well as preventive actions.

References

Altmann, H.Ch. (1997). Strategie sukcesu. Warszawa: Business Press.

Dolot, A. (2015). Źródła demotywacji pracowników w świetle badań empirycznych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 229.

Drucker, P.F. (2005). Praktyka zarządzania. Kraków: MT Biznes.

Gliszczyńska, K. (1981). Motywowanie do pracy. Warszawa: KiW.

Jasiński, Z. (2005). Kierownicze działania osłabiające motywację. W: Z. Janowska, J. Cewińska, K. Wojtaszczyk (red.), Dysfunkcje w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Jasiński, Z. (1998). Proces motywacyjny i jego przebieg. W: Z. Jasiński (red.), Motywowanie w przedsiębiorstwie. Warszawa: Placet.

Jaworski, W. (1997). Podstawy zarządzania przedsiębiorstwem. Gdynia: WSM.

Juchnowicz, M. (2003). Motywowanie w toku pracy. W: A. Sajkiewicz (red.), Zasoby ludzkie w firmie. Warszawa: Poltext.

Kopertyńska, M. (2008). Motywowanie pracowników. Warszawa: Placet.

Line, M.B. (1992). How to Demotivate Staff. Library Management, 1(13).

Michoń, F. (1981). Organizacja i kierowanie w przedsiębiorstwie w świetle socjologii i psychologii pracy. Warszawa: Książka i Wiedza.

Padzik, K. (2002). Leksykon HRM. Podstawowe pojęcia z dziedziny zarządzania zasobami ludzkimi. Warszawa: C.H. Beck.

Penc, J. (1996). Motywowanie w zarządzaniu. Kraków: PSB.

Reykowski, J. (1979). Teorie motywacji a zarządzanie. Warszawa: PWE.

Reykowski, J. (1982). Z zagadnień psychologii motywacji. Warszawa: WSiP.

Robbins, S.P. (2001). Zasady zachowania w organizacji. Poznań: Zysk i s-ka.

Schultz, D.P., Schultz, S.E. (2002). Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy. Warszawa: PWN.

Sekuła, Z. (2008). Motywowanie do pracy. Teorie i instrumenty. Warszawa: PWE.

Spitzer, D.R. (1995). The seven deadly demotivators. Menagement Review, 11(84).

Stelmach, W. (2005). Ciemne strony kierowania. Warszawa Placet.

Zieleniewski, J. (1972). Organizacja zespołów ludzkich. Warszawa: PWN.

Published

2018-12-30

How to Cite

Mikołajczewska, W. (2018). Employee demotivation — causes and prevention. Zeszyty Naukowe Gdańskiej Szkoły Wyższej, 21(4), 123–132. https://doi.org/10.24426/zngsw.v21i4.188

Issue

Section

Nauki o zarządzaniu i jakości. Ekonomia i finanse