"Evil" and its perpetrator in universal religions. An overview

Authors

  • Grzegorz Michniewicz Wydział Nauk Społecznych, Gdańska Szkoła Wyższa

DOI:

https://doi.org/10.24426/zngsw.v21i4.181

Keywords:

universal religions, evil, sin, divine obligations/prohibitions, man-perpetrator

Abstract

"Evil", its matter and causes have always been of interest to man, who was not capable of understanding why "evil" exists, taking into account the creation of the world by God. God, in turn, in man's understanding ought not to agree to the spreading of injustice on Earth. The goal of the article is not to explain the phenomenon, but rather an attempt to identify "evil" in the context of universal religions and thus the definition of its character in this perspective. Because "evil" cannot exist on its own, it seemed necessary to define its perpetrator. "Evil" is treated in a one-sided manner here, i.e. it is the result of a conscious act of man towards another with bad faith (intentional evil), to cause harm in a wide sense. Naturally, in the aspect presented in this article, the perpetrator of "evil" can only be a man. From the viewpoint of universal religions, it is man who, when doing "evil", crosses divine obligations and prohibitions. "Evil" is therefore perceived as a sin (in Buddhism as lack of enlightenment) which can be forgiven, but not forgiven for eternity.

References

Belina-Prażmowska, P. (2014). Dlaczego czynimy zło? Trójpodział przyczyn zła moralnego według św. Tomasza z Akwinu. Rocznik Tomistyczny, 3, Naukowe Towarzystwo Tomistyczne.

Bielawski, J. (tłum.). (1986). Koran. Warszawa: PIW.

Brahmavamso, A.: Dlaczego czynimy zło? Pobrane z: http://sasana.wikidot.com/dlaczego-czynimy-zlo.

Clark, R. (1961). The Universe: Plan or Accident? London: Paternoster Press.

Dynarski, K. (red.). (1998). Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu. Biblia Tysiąclecia. Wydanie trzecie. Poznań-Warszawa: Wydawnictwo Pallottinum.

Emberger, G. (2013). Teologiczne i naukowe wyjaśnienia pochodzenia i celu zła naturalnego. Filozoficzne Aspekty Genezy, 10.

Fedrus. (2001). Problem z karmą. CyberSangha, 12 (maj 2001). Pobrane z: http://www.buddyzm.edu.pl/cybersangha/page.php?id=234.

Gasparrii, P. Katechizm Katolicki Kardynała Gasparriego. Rozdział IV O dziesięciu przykazaniach Bożych czyli o Dekalogu (187–241). Pobrane z: http://www.piusx.org.pl/katechizm/4.

Hazrad Mirza Bashir-un-Din Muhmud Ahmad. (1994). Życie świętego proroka Muhammada. Wydawca Islam International Publications.

Jan Paweł II. (1981). Przemówienie do członków Świętej Penitencjarni Apostolskiej. Rzym, 30 I 1981, AAS 73.

Jan XXIII. (1960). Encyklika Ad Petri Cathedram; Część I — Prawda: Poznanie prawdy, zwłaszcza prawdy objawionej, 1959. Wiadomości Archidiecezji Warszawskiej, 1.

Keller, J. (red.). (1988). Zarys dziejów religii. Warszawa: Iskry.

Kolwas, S. (2013). Antropologiczne aspekty idei globalizacyjnych w filozofii Tadeusza Kotarbińskiego. Studia Philosophiae Christianae, 2(49), UKSW.

Kotarbiński, T. (1937). O tak zwanej miłości bliźniego. Lwów: Przegląd Społeczny.

Michniewicz, G. (2009). Energia w materii, czyli człowiek. Białystok: StudioAstroPsychologii.

Pardes, T. (2009). Judaizm bez tajemnic. Kraków: Pardes.

Piechaczek, S. Homo malus. Zło jako zasada świata w myśli Emila Ciorana. Przegląd Humanistyczny, 2(453) Warszawa.

Słuszkiewicz, E. (1988). Buddyzm pierwotny. W: J. Keller (red.), Zarys dziejów religii. Warszawa: Iskry.

Szwarczyński, J. (2012). Zło — Dramat ludzkiej wolności w ujęciu Hansa Ursa von Balthasara. Teologia w Polsce, 2(6), Katowice.

Szymczak, M. (red.). (1985). Słownik Języka Polskiego, tom III R-Ż. Warszawa: PWN.

Tyburski, W. (2009). Stan badań nad spuścizną Henryka Elzenberga. W: Elzenberg — tradycja i współczesność. Toruń: UMK.

Urantia Foundation. (2011). Księga Urantii. Chicago: Urantia Foundation.

Published

2018-12-30

How to Cite

Michniewicz, G. (2018). "Evil" and its perpetrator in universal religions. An overview. Zeszyty Naukowe Gdańskiej Szkoły Wyższej, 21(4), 29–48. https://doi.org/10.24426/zngsw.v21i4.181

Issue

Section

Filozofia. Pedagogika. Nauki socjologiczne