Determinants of educational and professional aspirations of school youth

Authors

  • Wojciech Drzeżdżon Wyższa Szkoła Bankowa w Gdańsku

Keywords:

work, labor market, professional aspirations, educational aspirations, professional orientation

Abstract

Aspirations are one of the most important factors responsible for both the quality of daily activities and those that are only planned. At the same time, it is characteristic that aspirations are understood broadly, and treated as an element that differentiates all behaviors and interests. The perception of them is a more important factor in the development of personality, including the one that determines the normativity of human functioning. In the latter case, it is about the problem of the inadequacy of aspirations — their underestimation or overstatement. Moreover, getting to know the aspirations may be useful in correcting these tendencies, and even be helpful in planning and implementing a therapy understood in a specific way. Aspirations are an extremely important problem from the point of view of mental health as well-formulated and properly implemented serve to meet specific needs and develop personality, and thus deal with everyday difficulties. Moreover, the ability to influence the creation of adequate aspirations is socially important. This specific category of aspirations, which are undoubtedly educational and professional aspirations, the motives for undertaking education preparing for practicing a specific profession is particularly important due to the broadly understood social interest because acquiring knowledge and professional work are the main areas of human social activity.

References

Biała Księga Kształcenia I Doskonalenia. Nauczanie i uczenie się. Na drodze do uczącego się społeczeństwa, E. Cresson, P. Flynn (red.), Komisja Europejska, Warszawa 1997.

Białecki I., Haman J., Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD/PISA. Wyniki polskie — raport z badań, Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu, Warszawa 2003.

Bogaj A., Liceum ogólnokształcące w Polsce — funkcje, efektywność i kierunki przemian, WSiP, Warszawa 1992.

Delors J., Edukacja. Jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO, Warszawa 1988.

Delors J., Raport „Edukacja Jest w niej ukryty skarb”, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich Wydawnictwa UNESCO, Warszawa 1998.

Dubis M., Młodzież wobec wyboru profilu kształcenia i zawodu, Impuls, Kraków 2011.

Grudniewski T., Znaczenie rodziny w kształtowaniu się aspiracji edukacyjnych dziecka — stan dotychczasowych bada, (w:) A. Pierścienska-Maruszwska, B. Bakalarz-Kowalska (red.), Rocznik Ostrowieckiego Towarzystwa Naukowego, Ostrowieckie Towarzystwo Naukowe, Ostrowiec Świętokrzyski 2012.

Hejnicka-Bezwińska T., Orientacje życiowe młodzieży, Wydawnictwo Uczelniane WSP, Bydgoszcz 1997.

Janowski A., Aspiracje młodzieży szkół średnich, PWN, Warszawa 1977.

King A., Schneider B., Pierwsza rewolucja globalna. Raport Klubu Rzymskiego, Warszawa 1992.

Kopaliński W., Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych, Wiedza Powszechna, Warszawa 1994.

Kozielecki J., Koncepcje psychologiczne człowieka, Warszawa 1977.

Lewowicki T., Aspiracje dzieci i młodzieży, PWN, Warszawa 1987.

Lewowicki T., O ideach oraz praktykach edukacji wielokulturowej i międzykulturowej, „Ruch Pedagogiczny” 2001, nr 1–2.

Łukaszewski W., Osobowość, struktura i funkcje regulacyjne, PWN, Warszawa 1974.

Musialska K., Aspiracje życiowe młodzieży stojącej w progu dorosłości, Impuls, Kraków 2010.

Orientacja i poradnictwo w szkole podstawowej, W. Rachalska (red.), Warszawa 1980.

Skorny Z., Aspiracje młodzieży oraz kierujące nimi prawidłowości, Ossolineum, Wrocław 1980.

Słownik psychologiczny, W. Szewczuk (red.), Wiedza Powszechna, Warszawa 1979.

Słownik współczesnego języka polskiego, B. Dunaj (red), Wilga, Kraków 2001.

Szempruch J., Nauczyciel wobec wyzwań i zadań współczesności i przyszłości, Rzeszów 2006.

Wroczyński R., Pedagogika społeczna, PWN, Warszawa 1979.

Published

2022-09-15

How to Cite

Drzeżdżon, W. (2022). Determinants of educational and professional aspirations of school youth. Nauka I Społeczeństwo. Przegląd Nauk społecznych, Technicznych, Medycznych I Pedagogicznych, 2(1), 25–36. Retrieved from https://ojs.gsw.gda.pl/index.php/NiS/article/view/249

Issue

Section

Artykuły