Uwarunkowania aspiracji edukacyjno-zawodowych młodzieży szkolnej

Autor

  • Wojciech Drzeżdżon Wyższa Szkoła Bankowa w Gdańsku

Słowa kluczowe:

praca, rynek pracy, aspiracje zawodowe, aspiracje edukacyjne, orientacja zawodowa

Abstrakt

Aspiracje są jednym z ważniejszych czynników odpowiedzialnych zarówno za jakość codziennej aktywności, jak i tej, która jest dopiero planowana. Charakterystyczny jest fakt szerokiego rozumienia aspiracji, traktowania ich jako elementu różnicującego ogół zachowań i zainteresowań. Postrzega się je jako ważny czynnik rozwoju osobowości, w tym również warunkującego normatywność funkcjonowania człowieka. W tym ostatnim wypadku chodzi o problem nieadekwatności aspiracji — ich zaniżania bądź zawyżania. Aspiracje są niezwykle ważnym problemem z punktu widzenia zdrowia psychicznego jako że dobrze sformułowane i odpowiednio realizowane służą zaspokajaniu określonych potrzeb i rozwijaniu osobowości, a tym samym radzeniu sobie z codziennymi trudnościami. Ponadto umiejętność wpływania na tworzenie adekwatnych aspiracji jest ważne społecznie. Ta specyficzna kategoria aspiracji jaką są niewątpliwie aspiracje edukacyjno-zawodowe, motywy podjęcia nauki przygotowującej do uprawiania konkretnego zawodu są szczególnie istotne z uwagi na szeroko rozumiany interes społeczny, gdyż zdobywanie wiedzy i praca zawodowa to główne dziedziny aktywności społecznej człowieka.

Bibliografia

Biała Księga Kształcenia I Doskonalenia. Nauczanie i uczenie się. Na drodze do uczącego się społeczeństwa, E. Cresson, P. Flynn (red.), Komisja Europejska, Warszawa 1997.

Białecki I., Haman J., Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD/PISA. Wyniki polskie — raport z badań, Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu, Warszawa 2003.

Bogaj A., Liceum ogólnokształcące w Polsce — funkcje, efektywność i kierunki przemian, WSiP, Warszawa 1992.

Delors J., Edukacja. Jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO, Warszawa 1988.

Delors J., Raport „Edukacja Jest w niej ukryty skarb”, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich Wydawnictwa UNESCO, Warszawa 1998.

Dubis M., Młodzież wobec wyboru profilu kształcenia i zawodu, Impuls, Kraków 2011.

Grudniewski T., Znaczenie rodziny w kształtowaniu się aspiracji edukacyjnych dziecka — stan dotychczasowych bada, (w:) A. Pierścienska-Maruszwska, B. Bakalarz-Kowalska (red.), Rocznik Ostrowieckiego Towarzystwa Naukowego, Ostrowieckie Towarzystwo Naukowe, Ostrowiec Świętokrzyski 2012.

Hejnicka-Bezwińska T., Orientacje życiowe młodzieży, Wydawnictwo Uczelniane WSP, Bydgoszcz 1997.

Janowski A., Aspiracje młodzieży szkół średnich, PWN, Warszawa 1977.

King A., Schneider B., Pierwsza rewolucja globalna. Raport Klubu Rzymskiego, Warszawa 1992.

Kopaliński W., Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych, Wiedza Powszechna, Warszawa 1994.

Kozielecki J., Koncepcje psychologiczne człowieka, Warszawa 1977.

Lewowicki T., Aspiracje dzieci i młodzieży, PWN, Warszawa 1987.

Lewowicki T., O ideach oraz praktykach edukacji wielokulturowej i międzykulturowej, „Ruch Pedagogiczny” 2001, nr 1–2.

Łukaszewski W., Osobowość, struktura i funkcje regulacyjne, PWN, Warszawa 1974.

Musialska K., Aspiracje życiowe młodzieży stojącej w progu dorosłości, Impuls, Kraków 2010.

Orientacja i poradnictwo w szkole podstawowej, W. Rachalska (red.), Warszawa 1980.

Skorny Z., Aspiracje młodzieży oraz kierujące nimi prawidłowości, Ossolineum, Wrocław 1980.

Słownik psychologiczny, W. Szewczuk (red.), Wiedza Powszechna, Warszawa 1979.

Słownik współczesnego języka polskiego, B. Dunaj (red), Wilga, Kraków 2001.

Szempruch J., Nauczyciel wobec wyzwań i zadań współczesności i przyszłości, Rzeszów 2006.

Wroczyński R., Pedagogika społeczna, PWN, Warszawa 1979.

Pobrania

Opublikowane

2022-09-15

Jak cytować

Drzeżdżon, W. (2022). Uwarunkowania aspiracji edukacyjno-zawodowych młodzieży szkolnej. Nauka I Społeczeństwo. Przegląd Nauk społecznych, Technicznych, Medycznych I Pedagogicznych, 2(1), 25–36. Pobrano z https://ojs.gsw.gda.pl/index.php/NiS/article/view/249

Numer

Dział

Artykuły