Biznesplan jako instrument planowania w przedsiębiorstwie

Autor

  • Tomasz Kozłowski Gdańska Szkoła Wyższa
  • Jerzy Kozłowski Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy
  • Patrycja Kozłowska Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy
  • Magdalena Warmińska Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy

Słowa kluczowe:

planowanie, biznesplan, strategia, cele, prognozowanie, przedsiębiorstwo

Abstrakt

Planowanie jest jedną z podstawowych technik zarządzania, warunkiem prowadzenia udanego biznesu. Przygotowując biznesplan należy – opracować jego strategię; – oszacować koszty; – wziąć pod uwagę ewentualne zmiany; – opracować dokument biznesplanu; – ustalić cele służące formalizacji planu; – wziąć pod uwagę konflikt między strategią a dokumentem. Pierwsza część procesu planowania wymaga rzetelnej wiedzy o tym, co dzieje się w interesach. Cele przedsiębiorstwa muszą być jasno wyznaczone, należy też ocenić, do jakiego stopnia w chwili obecnej przedsiębiorstwo je realizuje. Przedsiębiorca, który odnosi sukcesy stworzy metody pozwalające na wyeliminowanie słabości, zrozumie, stworzy i wykorzysta mocne strony. Jest wiele pomysłów, których wprowadzenie w życie może poprawić sytuację firmy: udoskonalić pracę działu sprzedaży, przyczynić się do opracowania nowego produktu, tak zmienić obraz produktu, by przyciągnąć więcej konsumentów. Realizacja każdego pomysłu jest obciążona kosztami. Sztuka polega na zarządzaniu w taki sposób, aby nowy dochód był wyższy niż koszty poniesione na jego wypracowanie. Działanie zakończy się sukcesem, jeżeli zostało starannie zaplanowane. Następnym krokiem w przygotowaniu biznesplanu jest prognozowanie rezultatów planu. Szacuje się wielkość nowych przychodów, a następnie rozważa i ocenia koszty wszystkich działań niezbędnych do wytworzenia dodatkowego dochodu. Uzyskane wartości netto sugerują, w jakim stopniu nowe rozwiązania zakończą się sukcesem. Następny etap stanowi integralną część każdego planu. Jest to ustalenie prawdopodobnej wysokości Kapitałów, gdyż wdrożenie nowych pomysłów kosztuje. Wielkość kosztów bezpośrednich jest oczywista, natomiast koszty pośrednie trudniej jest jednoznacznie oszacować. Korzyści ze wzrostu uzyskuje się dopiero, gdy zmiany zaczynają przynosić rezultaty. Trzecia część strategii dotyczy metod zarządzania ryzykiem. Oprócz kłopotów wiążących się z dokładnym ustaleniem, do jakiego stopnia wprowadzane pomysły okażą się skuteczne pojawia się dodatkowy problem, jeżeli po wdrożeniu planu uzyskane rezultaty będą różne od oczekiwanych. Niezależnie od tego, ile będzie kosztowało wdrożenie planu, potrzebne będą dodatkowe środki na pokrycie nieprzewidzianych kosztów. Planista musi ocenić prawdopodobieństwo porażki i to, do jakiego stopnia plan może zawieść. Planista musi brać pod uwagę to, iż korzyści mogą napływać później niż przypuszczano, a ich wartość być mniejsza niż planowano lub że koszty będą wyższe niż prognozowano. Wymaga to rozpatrzenia, jaki wpływ uzyskane rezultaty odniosą na wszystkie obszary firmy.

Bibliografia

Filar E., Skrzypek J., Biznesplan, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2001.

Filasiewicz A., Prognoza, program, plan, nr 207, WP Omega, Warszawa 1977.

Kotarbiński T., Walory dobrego planu, „Nauka Polska” nr 1, Warszawa 1961.

Kotarbiński T., Traktat o dobrej robocie, Łódź 1965.

Kruszyński S., Polityka ekonomiczna i planowanie gospodarki narodowej, WSE w Poznaniu, Poznań 1966.

Kupiec L., Dębowski T., Biznesplan jako instrument zarządzania firmą, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania w Białymstoku, Białystok 2003.

Kowalczyk L., Biznes plan, czyli jak poznać kredytobiorcę, Wydawnictwo Twigger, Warszawa 1996.

Nigel Cohen G., Biznesplan doskonały, czyli jak zdobyć zaufanie inwestorów i kredytodawców, Wydawnictwo Business Press, Warszawa 1998.

Pawlak Z., Biznesplan. Zastosowania i przykłady, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2003.

Sasin W., Biznesplan. Poradnik praktyczny, Agencja Wydawnicza INTERFART, Łódź 2003.

Timmons J.A., Smollen L.E., Dingee Jr. A.L.M., New Venture Creation. Entrepreneurship in the 1990s, third edition, IRWIN Homewood, 1990.

Pobrania

Opublikowane

2023-03-13

Jak cytować

Kozłowski, T., Kozłowski, J., Kozłowska, P., & Warmińska, M. (2023). Biznesplan jako instrument planowania w przedsiębiorstwie. Zeszyty Naukowe Gdańskiej Szkoły Wyższej, 14, 81–96. Pobrano z http://ojs.gsw.gda.pl/index.php/ZNGSW/article/view/265

Numer

Dział

Ekonomia. Nauki o zarządzaniu