Future literacy oraz kompetencje przyszłości, jako odpowiedź na wyzwania współczesnego projektowanie bezpieczeństwa

Autor

  • Edyta Sadowska Uniwersytet Pedagogiczny im KEN w Krakowie, Instytut Nauk o Bezpieczeństwie
  • Miłosz Horodyski Uniwersytet Pedagogiczny im KEN w Krakowie, Instytut Nauk o Bezpieczeństwie

Słowa kluczowe:

future literacy, bezpieczeństwo, kompetencje przyszłości future thinking

Abstrakt

Dynamika rozwijającego się świata, zanurzona w coraz większej niepewności środowiska w jakim funkcjonujemy, staje się przyczynkiem do częstszych dyskusji na temat modelowania przyszłości. Niniejszy artykuł jest próbą odpowiedzi na pytanie, jakie kompetencje w duchu rosnącego trendu zarządzania przyszłością stają się istotne i konieczne. Zmiana paradygmatu dotychczasowego myślenia i postrzegania świata, a także uznanie zarządzania przyszłością jako narzędzia kreacji teraźniejszości staje się głównym założeniem koncepcji „future literacy” oraz „use the future” — jako kompetencji wiodącej w XXI wieku. Niniejszy artykuł ma na celu prześledzenie literatury w przywołanym zakresie.

Bibliografia

Abbott R.G., Haas M.J., Silva A. i in., Measurement and task correlates of adaptive thinking, https://www.researchgate.net/publication/281066563_measurement_and_task_correlates_of_adaptive_thinking.

Boer de A., Wiekens C., Damhof L., How Futures Literate are you? Exploratory research on how to operationalize and measure future literacy, https://research.hanze.nl/en/publications/how-futures-literate-are-you-exploratory-research-on-how-to-opera.

Dervin B., On Studying Information Seeking Methodologically: the Implications of Connecting Metatheory to Method, „Information Processing and Management” 1999, Vol. 35.

Diamandis P., The future is faster than you think, New York 2020.

Future works skills 2020, Institute for the Future for the University of Phoenix Research Institute, https://www.iftf.org/uploads/media/SR-1382A_UPRI_future_work_skills_sm.pdf.

Gajek K., Kompetencje międzykulturowe jako element kultury współczesnej organizacji — dylematy teorii i praktyki, „Problemy Zarządzania” 2011, vol. 9, nr 2(32).

Hanze University, Futures Literacy KnowLabs in Higher Education, Groningen 2018, https://www.hanze.nl/nld/onderzoek/overzichten/FutureLiteracyKnowLabs.

Kelly K., Nieuniknione. Jak inteligentne technologie zmienią naszą przyszłość, Warszawa 2017.

Kołodziej R., Nie ma jednej przyszłości, https://greenhat.pl/nie-ma-jednej-przyszlosci.

Kołodziej R., Przyszłości szukaj na horyzoncie, https://greenhat.pl/przyszlosci-szukaj-na-horyzoncie.

Kompetencje przyszłości, S. Kwiatkowski (red.), http://czytelnia.frse.org.pl/media/Kompetencje_przyszlosci.pdf.

Kompetencje przyszłości. Jak je kształtować w elastycznym ekosystemie edukacyjnym, https://www.delab.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2020/07/Kompetencje_przyszlosci_Raport.pdf.

Larsen N., What Is “Futures Literacy” and Why Is It Important?, https://medium.com/copenhagen-institute-for-futures-studies/what-is-futures-literacy-and-why-is-it-important-a27f24b983d8.

Miller R., Future Literacy is a capacity, Sensing and making-sense of Future Literacy, https://api.taylorfrancis.com/content/chapters/oa-edit/download?identifierName=doi&identifierValue=10.4324/9781351048002-2&type=chapterpdf.

Miller R., Futures literacy. Embracing complexity and using the future. „Ethos” 2011, No. 10(10).

Miller R., Futures literacy: A hybrid strategic scenario method. „Futures” 2007, No. 39(4).

Miller R., Poli R., Rossel P., The discipline of anticipation: Exploring key issues, 2013, fumee.org.

Miller R., Transforming the future: anticipation in the 21st century, UNESCO, Paris 2018.

Poniewierski A., Speed. Bez granic w cyfrowym świecie, Amazon Digital Services, 2020.

Powszechna Encyklopedia Filozofii, http://www.ptta.pl/pef/pdf/f/futurologia.pdf.

Projektowanie przyszłości — na czym polega i dlaczego warto to robić, Z. Skalska, R. Kołodziej, Strefa Designu Uniwersytetu SWPS (podcast), https://web.swps.pl/strefa-designu/wydarzenia/530-webinar/22755-projektowanie-przyszlosci-na-czym-polega-i-dlaczego-warto-to-robic.

Taleb N.N., Antykruchość. Jak żyć w świecie, którego nie rozumiemy, Poznań 2020.

Transforming the Future: Anticipation in the 21st Century, R. Miller (red.), UNESCO, Paris 2018.

Wu J., Wang Y., Unpacking New Media Literacy, „Journal of Systemic, Cybernetics and Informatics” 2011, 9(2).

Pobrania

Opublikowane

2022-09-16

Jak cytować

Sadowska, E., & Horodyski, M. (2022). Future literacy oraz kompetencje przyszłości, jako odpowiedź na wyzwania współczesnego projektowanie bezpieczeństwa. Nauka I Społeczeństwo. Przegląd Nauk społecznych, Technicznych, Medycznych I Pedagogicznych, 2(1), 121–132. Pobrano z https://ojs.gsw.gda.pl/index.php/NiS/article/view/256

Numer

Dział

Artykuły