Demotywacja pracowników — przyczyny i zapobieganie

Autor

  • Wioleta Mikołajczewska Wydział Nauk Społecznych, Gdańska Szkoła Wyższa

DOI:

https://doi.org/10.24426/zngsw.v21i4.188

Słowa kluczowe:

motywacja pracowników, demotywacja, przyczyny demotywacji

Abstrakt

Najważniejszymi zasobami organizacji są jej pracownicy wraz z ich wiedzą, umiejętnościami i motywami, którymi kierują się w procesie pracy. Dlatego tak ważny jest problem zachowania harmonii w motywowaniu pracowników, która nie zakłóca pracy i nie powoduje obniżenia efektywności organizacji. Celem niniejszego artykułu jest ukazanie istoty demotywacji pracowników, gdyż termin ten rzadko pojawia się w literaturze przedmiotu. Dokonano także rozpoznania głównych przyczyn demotywacji oraz zaproponowano działania jej zapobiegające.

Bibliografia

Altmann, H.Ch. (1997). Strategie sukcesu. Warszawa: Business Press.

Dolot, A. (2015). Źródła demotywacji pracowników w świetle badań empirycznych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 229.

Drucker, P.F. (2005). Praktyka zarządzania. Kraków: MT Biznes.

Gliszczyńska, K. (1981). Motywowanie do pracy. Warszawa: KiW.

Jasiński, Z. (2005). Kierownicze działania osłabiające motywację. W: Z. Janowska, J. Cewińska, K. Wojtaszczyk (red.), Dysfunkcje w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Jasiński, Z. (1998). Proces motywacyjny i jego przebieg. W: Z. Jasiński (red.), Motywowanie w przedsiębiorstwie. Warszawa: Placet.

Jaworski, W. (1997). Podstawy zarządzania przedsiębiorstwem. Gdynia: WSM.

Juchnowicz, M. (2003). Motywowanie w toku pracy. W: A. Sajkiewicz (red.), Zasoby ludzkie w firmie. Warszawa: Poltext.

Kopertyńska, M. (2008). Motywowanie pracowników. Warszawa: Placet.

Line, M.B. (1992). How to Demotivate Staff. Library Management, 1(13).

Michoń, F. (1981). Organizacja i kierowanie w przedsiębiorstwie w świetle socjologii i psychologii pracy. Warszawa: Książka i Wiedza.

Padzik, K. (2002). Leksykon HRM. Podstawowe pojęcia z dziedziny zarządzania zasobami ludzkimi. Warszawa: C.H. Beck.

Penc, J. (1996). Motywowanie w zarządzaniu. Kraków: PSB.

Reykowski, J. (1979). Teorie motywacji a zarządzanie. Warszawa: PWE.

Reykowski, J. (1982). Z zagadnień psychologii motywacji. Warszawa: WSiP.

Robbins, S.P. (2001). Zasady zachowania w organizacji. Poznań: Zysk i s-ka.

Schultz, D.P., Schultz, S.E. (2002). Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy. Warszawa: PWN.

Sekuła, Z. (2008). Motywowanie do pracy. Teorie i instrumenty. Warszawa: PWE.

Spitzer, D.R. (1995). The seven deadly demotivators. Menagement Review, 11(84).

Stelmach, W. (2005). Ciemne strony kierowania. Warszawa Placet.

Zieleniewski, J. (1972). Organizacja zespołów ludzkich. Warszawa: PWN.

Pobrania

Opublikowane

2018-12-30

Jak cytować

Mikołajczewska, W. (2018). Demotywacja pracowników — przyczyny i zapobieganie. Zeszyty Naukowe Gdańskiej Szkoły Wyższej, 21(4), 123–132. https://doi.org/10.24426/zngsw.v21i4.188

Numer

Dział

Nauki o zarządzaniu i jakości. Ekonomia i finanse