Wdrożenie systemu jakości w zakładzie produkcyjnym
DOI:
https://doi.org/10.24426/zngsw.v17i0.85Słowa kluczowe:
normy jakości, zarządzanie, procesy, system jakościAbstrakt
Od początku ubiegłego wieku narodziła się kontrola jakości polegająca na wykrywaniu wadliwych elementów, nie spełniających wymagań technicznych, a następnie ich oddzieleniu, wycofaniu bądź naprawie. Zauważono jednak, że ilość braków można zmniejszyć posługując się metodami statystycznymi. Zaczęto stosować statystyczną kontrolę procesu oraz statystyczną kontrolę odbiorczą [1]. Kolejnym etapem było systemowe podejście do zapewnienia jakości, np. poprzez przeprowadzanie audytów czy przejęcie odpowiedzialności za jakość przez najwyższe kierownictwo. Najwyższym poziomem, jeżeli chodzi o rozwój koncepcji zarządzania jakością, jest TQM – kompleksowe zarządzanie jakością lub zarządzanie przez jakość (total quality management). TQM wyróżniają następujące cechy: zaangażowanie wszystkich pracowników w sprawy jakości, zarządzanie procesowe, zastosowanie narzędzi i metod wspomagających, w tym narzędzi statystycznych [2]. Od tzw. kontroli jakości dokonane zostało przejście do kompleksowego zarządzania jakością, koncentrując się na projektowaniu produktów i procesowym podejściu do produkcji, co razem z odpowiedzialnością zespołu oraz kierownictwa daje podejście związane z ciągłym doskonaleniem.
Bibliografia
Hamrol A., Zarządzanie jakością z przykładami, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2007
http://www.centrum.jakosci.pl/wdrazanie-szj.mapa-procesow.html [dostęp: 15.08.2017]
http://www.jakosc.biz/koncepcje-zarzadzania-jakoscia/tqm/tqm-total-quality-management-kompleksowe-zarzadzanie-jakoscia.html [dostęp: 15.08.2017]
Janasz K, Wiśniewska J., Zarządzanie projektami w organizacji, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2014
Mazurek A.,Piołunowicz M., Audit wewnętrzny w sektorze publicznym w Polsce, Warszawa 2008
Oakland J.S.: Total Quality Management. Text with Cases. Butterworth Heinemann, Oxford 1995
Pacana A., Stadnicka D., Systemy zarządzania jakością zgodne z ISO 9001, Wydawnicza Oficyna Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 2009
Urbaniak M., Systemy zarządzania w praktyce gospodarczej, Centrum Doradztwa i Informacji, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2006
Walczak R., Podstawy zarządzania projektami metody i przykłady, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2014