Prawo do profilaktyki i samoprofilaktyki w świetle Konstytucji RP

Autor

  • Regina Ciereszko

DOI:

https://doi.org/10.24426/zngsw.v19i2.43

Słowa kluczowe:

zdrowie, środowisko, prewencja, samoświadomość, holizm, edukacja, wychowanie

Abstrakt

Chcąc przyjrzeć się zagadnieniu profilaktyki zdrowotnej oraz kształtowaniu się świadomości w samoprofilaktyce prozdrowotnej współczesnego społeczeństwa polskiego, należy zastanowić się nad tym, jakie działania i zachowania ludzkie mogą wzmocnić ich zdrowie. Jakie zmiany powinny być dokonane w procesach edukacyjnych społeczeństwa polskiego. Ponieważ nauki medyczne skupiają się głównie na chorobach, potrzebna jest taka specjalność jak „samoprofilaktyka prozdrowotna”, która zajmowałaby się wychowaniem ku zdrowotności, tj. poznawaniem determinantów zdrowia, rozwojem samoświadomości własnego wpływu na stan zdrowia, na podtrzymywanie dobrej kondycji psychofizycznej, a nawet na pozbywaniu się chorób cywilizacyjnych spowodowanych nieodpowiednim stylem życia. Samoprofilaktyka prozdrowotna powinna również skupiać się na czynnikach środowiskowych, społecznych, na rozwoju wolincjonalności i duchowości.

Bibliografia

Baxter, M. (2009). Zdrowie. Przełożyła M. Okła. Warszawa: Wydawnictwo Sic!

Buczak, A. (2014). Zachowania żywieniowe młodzieży w perspektywie edukacji zdrowotnej. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Bulska, J. (red.). (2008). Zagrożenia zdrowia chorobami cywilizacyjnymi. Pedagogiczne konteksty badawcze. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Dobrzańska, M. (2008). Zdrowotne skutki degradacji środowiska. W: G. Dobrzański (red.). Ochrona środowiska przyrodniczego (s. 172–173). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Gadamer, H.G. (2011). O skrytości zdrowia. Poznań: Wydawnictwo Media Rodzina.

Karpiński, A.J. (2007). Słownik pojęć filozoficzno-socjologicznych, wyrazów obcych i wyrażeń powszechnie stosowanych. Gdańsk: Wydawnictwo Gdańskiej Wyższej Szkoły Administracji.

Konstytucja RP z 1997 roku. (2002). W: M. Borucki. Konstytucje polskie 1791–1997. Warszawa: Wydawnictwo Mada.

Lalonde, M. (1974). A New Perspective on the Health of Canadians. A working document (s. 31–56). Ottawa: Government of Canada.

Lipowski, M. (2006). Rekreacja ruchowa kobiet jako zachowanie prozdrowotne — uwarunkowania a motywy uczestnictwa. Gdańsk: Wydawnictwo Uczelniane Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu.

Maszczak, T. (2005). Zdrowie jako wartość uniwersalna. Roczniki Naukowe AWF Poznań, 54, 73-81.

Ministerstwo Edukacji Narodowej. (2013). Profilaktyka. Pobrane z: https://men.gov.pl/zwiekszanie-szans/profilaktyka/profilaktyka.html.

Nowakowska, M. (2010). Społeczno-kulturowe uwarunkowania zmian w rozumowaniu kategorii zdrowia i choroby. Sztuka leczenia, 1–2, 44–47.

Parsons, T. (1951). The Social System. London: Glencoe III, Free Press.

Pörn, I. (1993). Health and adaptedness. Theoretical Medicine, 14(4), 295–303.

Rada Ministrów. (2007). Narodowy Program Zdrowia na lata 2007–2015. Załącznik do Uchwały Nr 90/2007 Rady Ministrów z dnia 15 maja 2007 r. Pobrane z: http://www2.mz.gov.pl/wwwfiles/ma_struktura/docs/zal_urm_npz_90_15052007p.pdf.

Shapiro, L. (2007). The Embodied Cognition Research Programme. Philosophy Compass, 2(2), 338–346.

Sokołowska, M. (1980). Granice medycyny. Warszawa: Wydawnictwo Wiedza Powszechna.

Taranowicz, I. (2010). Zdrowie i sposoby radzenia sobie z jego zagrożeniami. Analiza socjologiczna. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Arboretum.

Tobiasz-Adamczyk, B. (2013). Od socjologii medycyny do socjologii żywienia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. — Prawo oświatowe. Dz.U. z 2018 r. poz. 996 z późn. zm. Pobrane z: http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170000059.

Woynarowska, B. (2001). Bibliografia edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia w Polsce w latach 1990–2000. Warszawa: Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego BOWI.

Pobrania

Opublikowane

2018-11-14

Jak cytować

Ciereszko, R. (2018). Prawo do profilaktyki i samoprofilaktyki w świetle Konstytucji RP. Zeszyty Naukowe Gdańskiej Szkoły Wyższej, 19(2), 177–188. https://doi.org/10.24426/zngsw.v19i2.43

Numer

Dział

Nauki społeczne