Zaburzenia zachowania dzieci i adolescentów — próba rekonstrukcji

Autor

  • Bazyli Panasiuk Gdańska Szkoła Wyższa
  • Katarzyna Panasiuk Uniwersytet Morski w Gdyni
  • Anna Aleksandra Panasiuk Uniwersytet Gdański

DOI:

https://doi.org/10.24426/zngsw.v21i4.183

Słowa kluczowe:

kryteria diagnostyczne zaburzeń zachowania, etiopatogeneza zaburzeń zachowania, modele terapii i profilaktyki zaburzeń zachowania

Abstrakt

W artykule podjęto kwestię zaburzeń zachowania dzieci i adolescentów. Wyjaśniono pojęcie, opisano kryteria diagnostyczne i określono przyczyny zaburzeń zachowania. Podjęto też próbę skonstruowania nowego modelu terapii i profilaktyki zaburzeń zachowania.

Bibliografia

Bloomquist, M.W. (2011). Trening umiejętności dla dzieci z zachowaniami problemowymi. Podręcznik dla rodziców i terapeutów. Kraków: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Bomba, J. (2007). Zaburzenia zachowania. W: I. Namysłowska (red.), Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa: Wyd. Lekarskie PZWL.

Carson, R.C., Butcher, J.N., Mineka, S. (2006). Psychologia zaburzeń. Człowiek we współczesnym świecie (vol. 1 i 2). Gdańsk: GWP.

Jedynak, S, Kojkoł, J. (red.). (2009). Encyklopedia filozofii wychowania. Bydgoszcz: Wydawnictwo Branta.

Kendall, P.C. (2009). Terapia dzieci i młodzieży. Procedury poznawczo-behawioralne. Kraków: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Kendall, P.C. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Mechanizmy zaburzeń i techniki terapeutyczne. Gdańsk: GWP.

Kołakowski, A. (red.). (2013). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. Sopot: GWP.

Kołakowski, A. (2013). Diagnoza zaburzeń zachowania. W: A. Kołakowski (red.), Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. Sopot: GWP.

Kołakowski, A. (2013). Kompleksowe leczenie zaburzeń zachowania. W: A. Kołakowski (red.), Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. Sopot: GWP.

Kołakowski, A. (2013). Kliniczny obraz zaburzeń zachowania. W: A. Kołakowski (red.), Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. Sopot: GWP.

Nurcombe, B. (2011). Zaburzenia opozycyjno-buntownicze i zaburzenia zachowania. W: M.H. Ebert, B. Nurcombe, P.T. Loosen, J.F. Leckman (red.), Psychiatria. Aktualności w rozpoznawaniu i leczeniu. Lublin: Wydawnictwo Czelej.

Panasiuk-Chodnicka, A.A., Panasiuk, B. (2013). Paradygmat patologii życia rodzinnego i strategii radzenia sobie z nią (dyskurs na temat bezpieczeństwa zdrowotnego współczesnej rodziny). W: M. Borkowski, A. Wesołowska (red.), Bezpieczeństwo zdrowotne człowieka. Wybrane problemy. Gdańsk: Wyd. Gdańskiej Szkoły Wyższej.

Panasiuk-Chodnicka, A.A., Panasiuk, B. (2009). Strategie rozwoju i kształtowania osobowości (próba rekonstrukcji technologii wychowania). Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość, V. Gdańsk: Wyd. Gdańskiej Wyższej Szkoły Humanistycznej.

Panasiuk, B. (2003). Problemy pracy edukacyjnej i psychoprofilaktycznej w Marynarce Wojennej. Gdynia: Wyd. Akademii Marynarki Wojennej.

Panasiuk, B. (1999). Wprowadzenie do psychologii. Gdynia: Wyd. Akademii Marynarki Wojennej.

Panasiuk, B. (1998). Podstawy psychologii. Gdynia: Wyd. Akademii Marynarki Wojennej.

Pużyński, S. (red.). (1992). Leksykon psychiatrii. Warszawa: PZWW.

Reber, A.S., Reber, E.S. (2005). Słownik psychologii. Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar.

Seligman, M.E.P., Walker, E.F., Rosenhan, D.W. (2003). Psychopatologia. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Pobrania

Opublikowane

2018-12-30

Jak cytować

Panasiuk, B., Panasiuk, K., & Panasiuk, A. A. (2018). Zaburzenia zachowania dzieci i adolescentów — próba rekonstrukcji. Zeszyty Naukowe Gdańskiej Szkoły Wyższej, 21(4), 65–78. https://doi.org/10.24426/zngsw.v21i4.183

Numer

Dział

Filozofia. Pedagogika. Nauki socjologiczne