Zakres zadań, uprawnień i obowiązków nauczycieli szkół publicznych i niepublicznych — analiza porównawcza

Autor

  • Beata Bykowska-Godlewska

DOI:

https://doi.org/10.24426/zngsw.v16i0.174

Słowa kluczowe:

edukacja, szkolnictwo publiczne, szkolnictwo niepubliczne, zmiana, Karta Nauczyciela

Abstrakt

Wraz ze zmianami społecznymi, ekonomicznymi i politycznymi, które dokonały się w Polsce na przełomie lat 80. i 90. XX wieku, przeobrażeniom uległ także system oświaty. Uchwalona Przez Sejm RP w 1991 roku ustawa o systemie oświaty (art. 5 pkt 1) wprowadziła możliwość zakładania szkół i placówek oświatowych przez różne podmioty, takie jak stowarzyszenia, fundacje i osoby fizyczne. Przepisy ustawy oznaczały w praktyce, że monopol państwa na oświatę został złamany, a usługi edukacyjne w pewnej mierze uległy urynkowieniu. Zmiany te nie pozostały bez wpływu na sytuację zawodową sporej liczby nauczycieli, którzy znaleźli zatrudnienie w nowo powstałych placówkach. W stosunku do swoich kolegów z sektora publicznego, nauczyciele szkół niepublicznych utracili część praw i przywilejów, wynikających bezpośrednio z Karty Nauczyciela, która stanowi podstawowy akt prawny regulujący zasady zatrudniania nauczycieli w szkołach publicznych. Niniejszy artykuł prezentuje wyniki analizy porównawczej zakresu zadań, uprawnień i obowiązków, przypisanych do statusu nauczyciela w obu typach szkół.

Bibliografia

Karta Nauczyciela, 8. wydanie, Wydawnictwo C.H. Beck, seria „Twoje prawo”, Warszawa 2012.

Stankiewicz K., Szkoły publiczne i niepubliczne, „Informacyjny Serwis Edukacyjny”, dostęp on-line: http://www.oswiataiprawo.pl/Dyrektor/Prawo-w-szkole/Archiwum-2007-2008/Szkoly-niepubliczne/Szkoly-publiczne-i-niepubliczne.

Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. — Kodeks pracy, Dz.U. Nr 24, poz. 141 z późn. zm.

Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. — Karta Nauczyciela, Dz.U. Nr 3, poz. 19 z późn. zm.

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz.U. Nr 95, poz. 425 z późn. zm.

Pobrania

Opublikowane

2016-12-30

Jak cytować

Bykowska-Godlewska, B. (2016). Zakres zadań, uprawnień i obowiązków nauczycieli szkół publicznych i niepublicznych — analiza porównawcza. Zeszyty Naukowe Gdańskiej Szkoły Wyższej, 16, 85–92. https://doi.org/10.24426/zngsw.v16i0.174

Numer

Dział

Filozofia. Pedagogika. Nauki socjologiczne