Wpływ społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa na jego pozycję konkurencyjną

Autor

  • Janusz Żurek

DOI:

https://doi.org/10.24426/zngsw.v20i3.139

Słowa kluczowe:

społeczna odpowiedzialność, interesariusze, konkurencyjność, przewaga konkurencyjna, otoczenie przedsiębiorstwa, strategia przedsiębiorstwa

Abstrakt

Idea społecznej odpowiedzialności jest współcześnie wyzwaniem dla przedsiębiorstw i winna znaleźć swoje stosowne miejsce w strategii przedsiębiorstwa. Podstawą realizacji tej idei jest budowanie przejrzystych i wiarygodnych relacji z różnymi grupami interesariuszy działających w bliższym i dalszym otoczeniu przedsiębiorstwa. Dialog prowadzony z różnymi grupami interesariuszy polegać winien na pełnym rozpoznaniu możliwości przedsiębiorstwa i ich zderzeniu z oczekiwaniami otoczenia. Organizacje społeczne powinny brać udział w procesie planowania i realizacji podejmowanych przedsięwzięć społecznych. Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa ma charakter dobrowolny i nie jest żadnym nakazem w stosunku do przedsiębiorstwa, natomiast jej podejmowanie nie może być oderwane od określonych regulacji prawnych i etycznego postępowania. Wdrażanie idei społecznej odpowiedzialności łączy się z tworzeniem nowego wizerunku i nowej jakościowo kultury przedsiębiorstwa. Wymaga innego spojrzenia na proces zarządzania i zrozumienia przez zarządzających i pracowników znaczenia tej idei dla dalszego rozwoju przedsiębiorstwa i jego pozycji rynkowej. Idea społecznej odpowiedzialności, łącząc efektywne wykorzystanie własnych zasobów materialnych i niematerialnych przedsiębiorstwa z otaczającym go środowiskiem, wychodzi naprzeciw zrównoważonemu rozwojowi, który oznacza takie zaspokojenie potrzeb obecnego społeczeństwa, które nie zmniejszy szans na rozwój kolejnemu pokoleniu.

Bibliografia

Adamczyk, J. (2009). Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw. Warszawa.

Adamkiewicz-Drwiłło, H.G. (2010). Konkurencyjność przedsiębiorstw w świetle uwarunkowań współczesnej gospodarki. Toruń.

Beltratti, A. (2005). The Complementarity Between Corporate Governance and Corporate Social Responsibility. The Geneva Paper on Risk and Insurance: Issues and Practice, 30(3).

Droździecki, S. (2013). Teoretyczne aspekty internalizacji efektów zewnętrznych transportu. Gdynia.

Drucker, P. (1998). W kierunku organizacji nowego typu. W: F. Hasselbein, M. Goldsmith, R. Beckhard (red.), Organizacja przyszłości. Warszawa.

Filek, J. (2006). Społeczna odpowiedzialność biznesu. Tylko moda czy nowy model prowadzenia działalności gospodarczej. Kraków: Małopolska Szkoła Administracji Publicznej Akademii Ekonomicznej w Krakowie.

Flak, O., Głód, G. (2012). Konkurencyjni przetrwają. Warszawa.

Frederick, W.C., Davis, K., Post, J.E. (1988). Business and Society, Corporate Strategy, Public Society, Ethics, (six edition). New York.

Geryk, M. (2010). Strategie społecznej odpowiedzialności. Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, 6.

Godziszewski, B., Haffer, M., Stankiewicz, M.J., Sudoł, S. (2011). Przedsiębiorstwo. Teoria i praktyka zarządzania. Warszawa.

Griffin, R.W. (1996). Podstawy zarządzania organizacjami. Warszawa.

Gutowski, T. (2008). Konkurencyjność przedsiębiorstwa w kontekście globalizacji gospodarki. W: O. Dębicka, A. Oniszczuk-Jastząbek, T. Gutowski, J. Winiarski (red.), Przedsiębiorstwo w otoczeniu globalnym. Gdańsk.

Hediger, W. (2010). Welfare and Capital-Theoretic Foundations of Corporate Social Responsibility and Corporate Sustainability. Journal of Behavioral and Experimental Economics, 39(4).

Herman, R.P., Skylar, J., Keck, G. (2013). Inwestowanie dla zysku i korzyści społecznych. Warszawa.

Hys, K. (2015). Ewolucja poglądu społecznej odpowiedzialności biznesu — okres operacji formalnych oraz późne stadium formalne. Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, 1.

Hys, K., Hawrysz, L. (2012). Społeczna odpowiedzialność biznesu. Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, 4.

ISO 26000 Odpowiedzialność społeczna, (tłumaczenie wykonane w ramach projektu „CSR — wspólna sprawa”). Szczecin: Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.

Lantos, G.P. (2002). The Ethicality of Altruistic Corporate Social Responsibility. Journal of Consumer Marketing, 19(3).

Laszlo, C. (2008). Firma zrównoważonego rozwoju. Warszawa.

Lotko, M. (2011). Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) — aktualny stan normalizacji. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Ekonomiczne Problemy Usług, 662.

Lulewicz, A., Ejdys, J. (2009). Korzyści społecznej odpowiedzialności biznesu. Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, 6.

Matuszyńska-Adamus, A. (2013). Wpływ społecznej odpowiedzialności biznesu na konkurencyjność przedsiębiorstwa. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego, Seria: Administracja i Zarządzanie, 98.

Orłowski, W.M. (2011). Świat do przeróbki. Spekulanci, bankruci, giganci i ich rywale. Warszawa.

Paliwoda-Matiolańska, A. (2009). Odpowiedzialność społeczna w procesie zarządzania przedsiębiorstwem. Warszawa.

Rok, B. (2008). Zarządzanie społeczną odpowiedzialnością przedsiębiorstw. Przegląd Techniczny, 4.

Schaefer, B.P. (2008). Shareholders and Social Responsibility. Journal of Business Ethics, 81.

Schumpeter, J. (1960). Teoria rozwoju gospodarczego. Warszawa.

Stankiewicz, M.J. (2002). Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji. Toruń.

Stankiewicz, M.J. (2011). Konkurencyjność przedsiębiorstwa. W: B. Godziszewski, M. Haffer, M.J. Stankiewicz, S. Sudoł (red.), Przedsiębiorstwo. Teoria i praktyka zarządzania. Warszawa.

Wilewska, M., Jerzemowska, M. (2008). Idea społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw w rozwoju MŚP. W: P. Kulawczuk, E. Kwella (red.), Stymulowanie rozwoju społeczno-gospodarczego. Sopot.

Żemigała, M. (2007). Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa. Kraków.

Żurek, J. (2011). Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa i jej wpływ na sukces rynkowy przedsiębiorstwa w gospodarce globalnej. W: A. Oniszczuk-Jastrząbek (red.), Przedsiębiorstwo w otoczeniu globalnym. Rozwój w warunkach niestabilności gospodarczej. Gdańsk.

Żurek, J. (2013). Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa tworzy nową jakość kultury przedsiębiorstwa. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego, 2.

Żurek, J. (2014). Koncepcja społecznej odpowiedzialności i jej miejsce w strategii przedsiębiorstwa, [w:] Przedsiębiorstwo w otoczeniu globalnym. Możliwości rozwoju. Gdańsk.

Żurek, J. (2016). Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa — rzeczywistość czy tylko idea? W: Porty morskie w perspektywie przestrzennej, ekonomicznej, transportowej, logistycznej i społecznej. Gdańsk.

Żurek, J. red. (2016). Przedsiębiorstwo. Drogi sukcesu rynkowego. Warszawa.

Pobrania

Opublikowane

2018-12-30

Jak cytować

Żurek, J. (2018). Wpływ społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa na jego pozycję konkurencyjną. Zeszyty Naukowe Gdańskiej Szkoły Wyższej, 20(3), 99–112. https://doi.org/10.24426/zngsw.v20i3.139

Numer

Dział

Nauki o zarządzaniu i jakości. Ekonomia i finanse