Marketing szkół wyższych — analiza literatury

Autor

  • Piotr Suropek

DOI:

https://doi.org/10.24426/zngsw.v20i3.138

Słowa kluczowe:

marketing szkół wyższych, modele marketingowe uczelni, promocja uczelni

Abstrakt

Artykuł obejmuje problematykę marketingu szkół wyższych. Przedstawione zostały przesłanki oraz argumentacja, wedle których uczelnie powinny podejmować działania promocyjne. Zwrócono uwagę na potrzebę uwzględnienia marketingu w planach prognostycznych uczelni. Na przykładzie modelu 7P omówiono problem niedopasowania modeli marketingowych z sektora biznesowego do warunków, w jakich funkcjonują uczelnie.

Bibliografia

Abdullah, D., Aziz, M.I.A., Ibrahim, A.L.M. (2017). The Stories They Tell: Understanding International Student Mobility Through Higher Education Policy. Journal of Studies in International Education, 21, 450–466.

Alessandri, S.W., Yang, S.U., Kinsey, D.F. (2006). An integrative approach to university visual identity and reputation. Corporate Reputation Review, 9, 258–270.

Anctil, E.J. (2008). Selling higher education: Marketing and advertising America’s colleges and universities. ASHE Higher Education Report, 34, 1–121.

Asaad, T.C., Melewar, G., Cohen, J., Balmer J. (2013). Universities and export market orientation: An exploratory study of UK post-92 universities. Marketing Intelligence & Planning, 31, 838–856.

Białoń, L. (2015). Założenia budowy strategii marketingowej szkoły wyższej. Marketing instytucji naukowych i badawczych, 18, 129–146.

Cubillo, J., Sanchez, J., Cervino, J. (2006). International students’ decision-making process. International Journal of Educational Management, 20, 101–115.

Dao, M.T.N., Thorpe, A. (2015). What factors influence Vietnamese students’ choice of university? International Journal of Educational Management, 29, 666–681.

Domański, T. (2012). Marketing szkół wyższych — nowe wyzwania strategiczne. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, 24, 173–183.

Gibbs, P., Murphy, P. (2009). Implementation of ethical higher education marketing. Tertiary Education and Management, 15, 341–354.

Gregorczyk, S. (2010). E-learning a przewaga konkurencyjna szkoły wyższej. E-mentor, 5, 20–22.

Hamsley-Brown, J., Oplatka, I. (2006). Universities in a competitive global marketplace. A systematic review of the literature on higher education marketing. International Journal of Public Sector Management, 19, 316–338.

Harvey, J., Busher, H. (1996). Marketing schools and consumer choice. International Journal of Educational Management, 10, 26–32.

Husan-Fu, H., Chia-Chi, H. (2008). Marketing mix formulation for higher education. International Journal of Public Sector Management, 19, 316–338.

Hut, P., Jaroszewska, E. (2011). Studenci zagraniczni w Polsce na tle migracji edukacyjnych na świecie. Instytut Spraw Publicznych.

Ivy, J. (2001). Higher education institution image: a correspondence analysis approach. International Journal of Educational Management, 15, 276–282.

Ivy, J. (2008). A new higher education marketing mix: the 7Ps for MBA marketing. International Journal of Educational Management, 22, 288–299.

Kucharski, M., Szopa, R., Halemba, P. (2017). Marketingowe determinanty wyboru kierunku studiów. Marketing Instytucji Naukowych i Badawczych, 25, 41–58.

Maringe, F. (2005). Interrogating the crisis in higher education marketing: the CORD model. International Journal of Educational Management, 19, 564–578.

Maringe, F., Foskett, N. (2002). Marketing university education: the Southern African experience. Higher education Review, 34, 35–51.

Nafari, J., Arab, A., Ghaffar, S. (2017). Through the Looking Glass: Analysis of Factors Influencing Iranian Student’s Study Abroad Motivations and Destination Choice. SAGE, 7, 1–19.

Pimpa, N.(2003). The influence of family on Thai students’ choices of international education. International Journal of Educational Management, 17, 211–219.

Pucciarelli, F., Kaplan, A. (2016). Competition and strategy in higher education: Managing complexity and uncertainty. Business Horizons, 59, 311–320.

Ramachandran, N.T. (2010). Marketing framework in higher education: Addressing aspirations of students beyond conventional tenets of selling products. International Journal of Educational Management, 24, 544–556.

Rauschnabel, P.A., Krey, N., Babin, B.J., Ivens, B.S. (2016). Brand management in higher education: The University Brand Personality Scale. Journal of Business Research, 69, 3077–3086.

Rojek, T. (2014). Koncepcja łańcucha wartości w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Zeszyty naukowe uniwersytetu szczecińskiego, 66, 813–822.

Saginova, O., Belyansky, V. (2008). Facilitating innovations in higher education in transitioneconomies. International Journal of Educational Management, 22, 341–351.

Sarkane, G., Sloka, B. (2015). Factors Influencing the Choice of Higher Education Establishment for Marketing Strategies of Higher Education. Economics and Business, 27, 76–80.

Shah, M., Nair, C., Bennett, L. (2013). Factors influencing student choice to study at private higher education institutions. Quality Assurance in Education, 21, 402–415.

Social Media and Newsletter Directory. Pobrane z: https://www.harvard.edu/about-harvard/social-media-and-newsletter-directory.

Taylor, R.E., Darling, J.R. (1991). Perceptions towards marketing higher education: do academic disciplines make a difference? Journal of Marketing for Higher Education, 3.

Waśkowski, A. (2015). Innowacje marketingowe jako źródło przewagi konkurencyjnej uczelni wyższych. MINIB, 18, 97–114.

Wroczyńska, A. (2013). Oczekiwania współczesnych studentów wobec uczelni wyższych — prezentacja wyników prowadzonych badań. Studia BAS, 3, 249–272.

Pobrania

Opublikowane

2018-12-30

Jak cytować

Suropek, P. (2018). Marketing szkół wyższych — analiza literatury. Zeszyty Naukowe Gdańskiej Szkoły Wyższej, 20(3), 91–98. https://doi.org/10.24426/zngsw.v20i3.138

Numer

Dział

Nauki o zarządzaniu i jakości. Ekonomia i finanse