Rebellion restrained? Around (the) revolutionary behaviors of the generation of the 90s

Autor

  • Agnieszka Tarwacka-Dama

DOI:

https://doi.org/10.24426/zngsw.v20i3.128

Słowa kluczowe:

generation Y, millennials, network generation, protest, education reforms, internet

Abstrakt

This sketch is the result of the author’s observation; since 2009, who has been working with high school youths between the ages of 16 and 18. Its respondents were the older part of the generation, today are referred as “millennials”, “generation Y”, “digital generation”, “generation of flip-flops and I-pods”. They were born in the times of dynamically developing capitalism and the free market, consumerism as a proposed lifestyle, spreading popular culture, which mastered their imagination − Coke, McDonald’s and the heroes of the silver screen (Superman, Batman). But at the same time early enough to remember the times before the Internet era. Observing their passivity, the tendency towards (a)revolutionary behavior, scientist wonders about the reasons for this state of affairs. One of them is the insignificant influence of generational experience on the formation of individuals. It is not social events such as the overthrow of Communism, Poland’s accession to the European Union, the death of the Polish Pope, they have all become important caesuras for this generation, but the spread of the Internet primary. Between the anti-postmodern rebellion and the passive observer, the impact of the New Millennium reform corporations; in the kaleidoscope of reforms of twenty century and twenty first century education, the emergence of a new type of society and social relations based on exchange − In the trap of consumerism, corporatism and pragmatism, omnipresent consumption, forced ephemeralism and movement towards new experiences — “Homo consuments” in the network and on the street. Author analyze behavior during the Not for ACTA protests, asking if this relationship has changed today in relation to street protests taking place six years later.

Bibliografia

Barney, D. (2008). Społeczeństwo sieci. Warszawa: Sic!

Bauman, Z. (2011). Kultura w płynnej nowoczesności. Warszawa: Agora.

Benedyk, E. (2012). Bunt w sieci. Warszawa: Polityka.

Błoński, J. (1961). Zmiana warty. Warszawa: PIW.

Camus, A. (2004). Mit Syzyfa i inne eseje. Warszawa: Muza.

Dama, S. (2014). Nomadyczne środowisko wychowawcze na przykładzie polskiej emigracji w Limerick w Irlandii. Doctoral thesis. Gdańsk: Univeristy of Gdańsk.

Dziedzic, B. (2011). Wróg młodych jest dziś bezosobowy. Rozmowa z Hanną Świdą-Ziembą. Retrieved from: http://www.polskatimes.pl/artykul/384428,swidaziemba-wrog-mlodych-jest-dzis-bezosobowy,id,t.html.

Eco, U. (1996). Czy komputer pożre książkę? Gazeta Wyborcza, 47, 8–9.

Giddens, A. (2008). Socjologia. Warszawa: PWN.

Halwa, M. Wróbel, P. eds. (2008). Bauman o popkulturze. Wypisy. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Janion, M. (1996). Czy będziesz wiedział co przeżyłeś? Warszawa: Sic!

Kcinska, M. (2012). Zatyrani. Gazeta Wyborcza (Trójmiasto), 5 kwiecień, 14.

Kokoszka, I. (2018). Milenialsi, pokolenie X, pokolenie Y. Jak się ze sobą dogadać. Retrieved from: http://www.focus.pl/artykul/milenialsi-poolenie-x-poolenie-y-jak-sie-ze-soba-dogadać.

Kwaśniewski, T. (2012).Więc będzie wojna? Rozmowa z Zygmuntem Baumanem. Gazeta Wyborcza. Magazyn Świąteczny, 14–15 kwiecień, 16.

Kwiecinski, Z. Śliwierski, B. eds. (2011). Pedagogika (2). Warszawa: PWN.

Lakomy, M. (2013). Demokracja 2.0. Interakcja polityczna w nowych mediach. Kraków: Wydawnictwo Ignatianum.

Marshall, M. (2011). The network that runs the world. New Scientist, 212/2835, 8–9.

McQueen, M. (2016). Pokolenie Y. Współistnienie czy współdziałanie. Nowe zasady komunikacji międzypokoleniowej. Warszawa: Wydawnictwo Studio EMKA.

Mrożek, S. (1998). Teatr. Warszawa: Noir sur Blanc.

Potulicka, E. Rutkowiak, J. (2010). Neoliberalne uwikłania edukacji. Kraków: Impuls.

Pilch, T. ed. (2003). Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Warszawa: Znak.

Simmel, G. (1997). Filozofia pieniądza. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.

Śliwieski, B. ed. (2007). Pedagogika alternatywna. Postulaty, projekty i konsultacje. Kraków: Impuls.

Śliwierski, B. (2000). Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków: Impuls.

Świda-Ziemba, H. (2010). Młodzież PRL. Portret pokoleń w kontekście hitsorii. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Tapscott, D. (2010). Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Walków, M. (2018). Pokolenia na rynku pracy w Polsce — kim są baby boomers, X, Y, C?. Retrieved from: https://businessinsider.com.pl/rozwoj-osobisty/kariera/millenials-pokolenie-xyzi-baby-boomers -Who-are-the-labor-market/6e53lmr.

Wrzesień, W. (2007). Czy pokoleniowość nam się przydarzy? Kilka uwag o współczesnej polskiej młodzieży. Nauka, 3, 131–151.

Zadrożynska, A. ed. (2011). Pośród chaosu. Antropoligiczne refleksje nad współczesnością. Warszawa: Wydawnictwo DIG.

Opublikowane

2018-12-20

Jak cytować

Tarwacka-Dama, A. (2018). Rebellion restrained? Around (the) revolutionary behaviors of the generation of the 90s. Zeszyty Naukowe Gdańskiej Szkoły Wyższej, 20(3), 223–236. https://doi.org/10.24426/zngsw.v20i3.128

Numer

Dział

Filozofia. Pedagogika. Nauki socjologiczne